[X zamknij]

Niniejsza strona korzysta do celów statystycznych z systemu Google Analytics bazującego m.in. na plikach typu cookie. Jeśli nie chcesz, by Twoja przeglądarka zapisywała pliki cookie, zmień jej ustawienia stosując tę instrukcję. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na wykorzysywanie plików cookie. Szczegółowe informacje na temat systemu: Google Analytics i polityki prywatności
ZFPR 23 października 2015,
hotel Westin,
Warszawa


Współorganizator PR FORUM


Partner główny:
IMM

Poprzednie edycje

XI edycja PR FORUM za nami


Blisko dwustu reprezentantów branży public relations spotkało się 16 października 2013 r. w hotelu Marriott w Warszawie na dorocznej konferencji PR FORUM. Wśród nich znaleźli się przedstawiciele agencji PR, działów komunikacji przedsiębiorstw, eksperci z zakresu marketingu, blogerzy i dziennikarze. Ideą spotkania zorganizowanego przez Związek Firm Public Relations była próba znalezienia odpowiedzi na zagadnienia przedstawione w tytule konferencji: "PR nieklasycznie - koniec tradycyjnego podejścia? Efektywne mierzenie. Digital relations. CSR. Cyberreputacja".

Jak co roku, konferencję podzielono na dwie części: sesję przedpołudniową z udziałem wszystkich uczestników i część popołudniową, na którą złożyły się 3 równolegle moduły tematyczne poświęcone reputacji w sieci, digital relations oraz różnym obliczom CSR.

Po krótkim słowie wstępnym wygłoszonym przez władze ZFPR: Joannę Delbar, Julię Kozak, i Norberta Ofmańskiego, prowadzący konferencję, Grzegorz Szczepański zapowiedział pierwszego międzynarodowego gościa. Była nim Katie Paine z Paine Publishing, która przeprowadziła ciekawy wykład dotyczący metod mierzenia efektywności działań w mediach społecznościowych. Stwierdziła ona, że obecnie różnice między social media, PR a marketingiem się zatarły. Według niej social media to nie tylko PR, bo dziś za ich pośrednictwem prowadzi się całą działalność biznesową: zarówno PR, jak i sprzedaż, HR i rekrutację, reklamę, investor relations itp. Zwracała też uwagę, że same "lajki" na Facebooku nie powodują jeszcze zaangażowania internauty w markę, nie mówiąc już o tym, że nie oznaczają automatycznie wzrostu sprzedaży produktów marki. Paine jako dowód podawała m.in. liczne przykłady z show businessu.

Kolejną prelegentką z zagranicy na tegorocznym forum była Marian Salzman, która zajmuje stanowisko CEO w Havas PR North America. Wykład Salzman, zatytułowany "Future of reputation", dotyczył zmian w komunikowaniu pomiędzy firmami a społeczeństwem wraz z nastaniem ery social media. Dziś - jak dowodziła Salzman - nie można zmuszać konsumentów i mówić, co mają robić, a czego nie oraz co mają mówić, a czego nie. To samo dotyczy pracowników, którzy w przypadku nieprawidłowości w firmach są w stanie błyskawicznie opowiedzieć o tym na portalach społecznościowych. Salzman przedstawiła też grupę wyzwań przed agencjami PR i korporacjami, które pragną odnieść sukces w sieci. Według niej, działania SM należy przeprowadzać 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku, ponieważ internauci wykazują sporą aktywność właśnie wieczorami, poza typowo biurowymi godzinami pracy. Komunikacja powinna także zakładać uczciwość, otwartość oraz być łatwą do przekazywania dalej przez internautów (easy-to-share).

Kolejnym prelegentem konferencji był Marcin Gruszka, rzecznik sieci telekomunikacyjnej PLAY. W barwny sposób opowiadał o działaniach marketingowych, PR-owych i strategii komunikacji PLAY, która zakłada ścisły kontakt z klientami poprzez social media. Według niego rzecznik, który osobiście pokazuje się na zdjęciach, jest aktywnym blogerem i prywatnie kontaktuje się z klientami sieci, jest bardziej wiarygodny, niż rzecznik anonimowy, który wykorzystuje jedynie media tradycyjne. Gruszka poświęcił także sporą część swojej prelekcji tematom kontentu i humoru na kanale YouTube.

Autorski ranking 7 najciekawszych międzynarodowych kampanii PR mijających dwóch lat zaprezentował Richard Kanareck, dyrektor FleishmanHillard London. Na uczestnikach PR FORUM szczególne wrażenie zrobiła prezentacja tegorocznej, emocjonalnej kampanii Coca-Coli, która oparta została na pomyśle zbliżenia mieszkańców Indii i Pakistanu.

Z kolei Grzegorz Lindenberg, konsultant ds. mediów, starał się podsumować ostatnio zachodzące trzy główne zmiany w układzie: nadawca - odbiorca - medium - PR-owcy - reklamodawcy. Zdaniem Lindenberga, pierwsza zmiana dotyczy aspektów społecznych. Obecnie coraz więcej osób odchodzi od telewizora z ograniczoną liczbą kanałów na rzecz internetu, w którym działają miliony nadawców. Zmiana druga ma charakter technologiczny, ponieważ dziś internet jest prawie wszędzie i prawie za darmo (w porównaniu do sytuacji jeszcze sprzed kilku lat). Trzecia zmiana dotyczy przemian finansowych. Tradycyjne media tracą reklamodawców, co powoduje kurczenie się redakcji i spadek jakości tekstów. Lindenberg zauważył też, że zacierają się klasyczne różnice pomiędzy mediami. Przykładem są stacje radiowe, które na swoich portalach internetowych mają zarówno treści pisane, zdjęcia oraz materiały wideo. Zmniejsza się także różnica między serwisami profesjonalnymi a amatorskimi.

Pierwszą część PR FORUM zamknął Sebastian Bykowski, wiceprezes zarządu PRESS SERVICE. Podczas swojej prezentacji przekonywał, że wraz z lawinowym wzrostem ilości powstających artykułów w internecie, firmy monitorujące media powinny pomagać klientom odróżniać artykuły ważne od tych mniej istotnych. Sebastian Bykowski zgodził się także z tezami Deklaracji Barcelońskiej AMEC, zgodnie z którymi powinniśmy odejść od klasycznego jeszcze w Polsce modelu mierzenia efektywności jedynie poprzez AVE.

Ciekawie przebiegł też panel poświęcony cyberreputacji. Uczestnicy w trzygodzinnej, popołudniowej sesji usiłowali odpowiedzieć na pytania: kto wygra bitwę o nowe media oraz co jest ważniejsze - kanał czy kontent. Spotkanie, które moderował Przemek Mitraszewski z Lighthouse Consultants, rozpoczęło się od prezentacji Tomasza Gryżewskiego. Opowiadał on o swoich doświadczeniach w zakresie komunikacji z mediami oraz mieszkańcami miejscowości, w których firma Lane Energy Poland prowadziła prace związane z poszukiwaniem gazu łupkowego. Gryżewski podkreślał, że dla niego bardzo istotne są bezpośrednie kontakty z mieszkańcami w formie spotkań gminnych, zaś mniejszą rolę odgrywa komunikacja na Facebooku. Maciej Szczechura, członek zarządu Getin Noble Bank, Artur Sikora, dyrektor Biura Komunikacji BZ WBK oraz Magdalena Zwolińska z Lighthouse Consultants przekonywali uczestników konferencji, że błędem jest twierdzenie, iż informacja wydrukowana w gazecie jest ważniejsza od tej opublikowanej w internecie. Tomasz Fill, dyrektor Biura Komunikacji PKN ORLEN, zwracał uwagę, że treści publikowane w sieci często powstają na podstawie tego, co ukazało się w tradycyjnych mediach, ale zdarza się nie oddają istoty problemu lub wręcz go wypaczają. Dlatego uważa, że coraz istotniejszą rolę będą odgrywać własne media korporacyjne, czyli kanały komunikacji, które z powodzeniem wykorzystuje dziś np. Orange. Tomasz Fill podkreślił, że ORLEN prowadzi aktywną komunikację w internecie m.in. w zakresie promocji sportu motorowego i marek produktowych, ale rozpoczyna także umieszczanie w swoich kanałach w sieci treści korporacyjnych, np. uruchamiając blog głównego ekonomisty firmy.

Interesujący był także panel dyskusyjny z udziałem Grzegorza Miecugowa (dziennikarz TVN24), Cezarego Szymanka (redaktor naczelny Bloomberg Businessweek), Macieja Budzicha (bloger - mediafun.pl), Kamila Pawła Dąbrowy (dyrektor programowy PR1 Polskiego Radia) oraz Jakuba Chajdaka z Lighthouse Consultants. Uczestnicy panelu twierdzili, że wraz ze spadkiem wpływów z reklam, kurczące się budżety redakcji odbijają się na jakości treści zamieszczanych w mediach. Dlatego przed całą branżą stoi dziś duże wyzwanie, ponieważ wszyscy musimy uczyć się nowych mediów. W zalewie nieistotnych informacji, często plotkarskich, obrazkowych i związanych jedynie z humorem, musimy nauczyć się wybierać te wiadomości, które są prawdziwe i rzetelnie opracowane. Dyskutanci rozmawiali także o przyszłych scenariuszach rozwoju mediów płatnych. Uważa się bowiem, że dziś Polacy nie są skłonni płacić za dostęp do internetowych wersji artykułów, ale z kolei kupują muzykę oraz gry. Wszyscy jednak zgodzili się, że w kolejnych latach spadać będzie sprzedaż egzemplarzowa gazet drukowanych, ale budżety reklamodawców nie przejdą automatycznie do portali internetowych.

Uczestnicy PR FORUM chwalili sobie także uczestnictwo w pozostałych dwóch panelach. Pierwszy z nich dotyczył Digital Relations. Prelegenci, w tym przedstawiciele On Board PR Ecco Network, podjęli temat rewolucji konsumenckiej i zastanawiali się podczas dyskusji, dlaczego konsumenci chcą dziś coraz więcej. Rozmawiano także o buncie obywateli i pracowników, riot lobbingu i whistleblowingu. Z kolei Norbert Kilen, dyrektor Think Kong podczas ostatniej prelekcji zajął się Content Seedingiem i Native Advertisingiem, czyli nowymi sposobami wzmocnienia działań PR.

Drugi panel poświęcony był różnym obliczom CSR. Uczestnicy konferencji wraz z obecnymi przedstawicielami Grupy Atlas i PwC rozmawiali o możliwości zaangażowania pracowników w tworzenie raportu społecznego. Podczas części warsztatowej zapoznano się także z najlepszymi praktykami i najnowszymi trendami w raportowaniu CSR.

Partnerami konferencji byli On Board PR Ecco Network, Think Kong oraz Press Service.




Patroni medialni:
PROTO Bankier BRIEF CR Navigator
INTERIA InternetPR Marketing przy Kawie Media&Marketing Polska PR News